اخبار

کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع غذایی

کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع غذایی

 

هوش مصنوعی، در ابتدایی ترین حالت، رشته ای در علوم کامپیوتر است که تفکر، یادگیری و حافظه انسان را تقلید می کند. می‌تواند الگوها و همبستگی‌هایی را کشف کند که احتمالاً در برنامه‌هایی که در آن متغیرهای زیادی وجود دارد که ذهن نمی‌تواند آنها را مدیریت کند، به خوبی کنترل نماید.

یکی از رایج ترین کاربردهای هوش مصنوعی در مرتب سازی، درجه بندی و بازرسی مواد و محصولات است. هوش مصنوعی از دو طریق می تواند کمک کند: با تنظیم استانداردها و مشخصات، و با کمک به تعیین علت اگر محصول ناگهان شروع به خارج شدن از حدود کنترل کند.

برای شروع، آژانس‌های دولتی و سازمان‌هایی مانند برنامه جهانی غذا (WFP) از تصاویر ماهواره‌ای ترکیب شده با هوش مصنوعی برای برجسته کردن مناطق کشاورزی که در برابر عوامل خارجی آسیب‌پذیر هستند یا ممکن است آسیب‌پذیر باشند، مانند آب‌وهوای شدید (مانند خشکسالی) استفاده کرده‌اند.


کاربرد های هوش مصنوعی در صنعت غذا

با استفاده از این ترکیب داده‌ها، دانشمندان می‌توانند بهتر پیش‌بینی کنند که در کجا عملکرد محصول ممکن است شکست بخورد، و به کشاورزان کمک می‌کند تا آماده شوند و برای جلوگیری از آن اقدام کنند. همچنین به صنعت کشاورزی کمک می‌کند تا درک بهتری از مناطقی که ممکن است برای کشاورزی در سال‌های آینده مناسب‌تر باشد، و بنابراین، مزارع را در مناطقی که احتمالاً بیشترین/با کیفیت‌ترین محصولات را تولید می‌کنند، ایجاد کند.

تصویر2

شرکت‌های مواد غذایی نصب دوربین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را با قابلیت شناسایی فعالیت‌های کارکنان که مطابق با سیاست‌های بهداشتی و ایمنی نیست، آغاز کرده‌اند. به عنوان مثال، دوربین‌ها می‌توانند در صورت عدم استفاده از تجهیزات حفاظتی مناسب، آنها را تشخیص دهند و به مدیران در مورد نقض هشدار دهند. دوربین ها همچنین می توانند از تشخیص چهره برای شناسایی اعضای کارکنانی که در مناطق غیرمجاز هستند استفاده کنند.

کوکاکولا شرکت دیگری است که از هوش مصنوعی به همین روش استفاده کرده است. اخیراً، آنها مطالعه‌ای را انجام دادند که در آن فواره‌های نوشابه در مکان‌هایی در سراسر ایالات متحده راه‌اندازی شد. در این فواره‌ها، مشتریان می‌توانند نوشیدنی‌های منحصربه‌فرد را با استفاده از ترکیب طعم‌های خاص خود تولید کنند.

 

تصویر3

 صنعت غذا در حال حاضر از هوش مصنوعی و علوم غذایی به روش‌های عمده استفاده می‌کند و به ارائه راه‌حل‌ها در طیف گسترده‌ای از چالش‌ها و فرصت‌های صنعت کمک می‌کند. در آینده می‌توان انتظار پیشرفت‌های بیشتری در قابلیت‌های این فناوری در بخش مواد غذایی و همچنین تعداد کاربردهای آن داشت.

 
منابع

https://www.foodprocessing.com/articles/2022/ai-in-food-industry

https://www.azolifesciences.com/article/Food-Science-and-Artificial-Intelligence.aspx



۲۰ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید