اخبار

نقش تغذیه در اثرات مخرب بیسفنول A بر سلامتی

نقش تغذیه در اثرات مخرب بیسفنول A  بر سلامتی

  Bisphenol A (BPA) به عنوان xenoestrogen شناخته می شود، و سیستم غدد درون ریز را مختل می کند. این ماده در گروه شیمیایی فنل ها قرار دارد و یک ترکیب مصنوعی است که از واحدهای پلیمری پلی کربنات و رزین های اپوکسی تشکیل شده است. و در طیف گسترده ای از محصولات  ظروف پلاستیکی، آلومینیومی یا پلی کربنات  استفاده می شود و دارای عملکرد استروژنی است .

تحقیقات BPA را با بسیاری از بیماری ها  از جمله ناباروری، افزایش وزن، تغییرات رفتاری، بلوغ زودرس، سرطان پروستات و غدد پستانی،  قلبی عروقی، چاقی و دیابت مرتبط کرده اند و  به این نتیجه رسیدند که با در معرض قرار گرفتن BPA عملکرد برخی از هورمون ها از جمله هورمون های  جنسی، لپتین، انسولین و تیروکسین  مختل می شود.

باتوجه به اینکه  در دنیای مدرن امروزی افراد  به طور گسترده در معرض BPA قرار می گیرند و می تواند روی سلامتی  جامعه به ویژه کودکان و مادران باردار اثر گذار باشد .داشتن رژیم غذایی سالم در جهت کاهش اثر مخرب آن اهمیت زیادی دارد .

توصیه می شود افراد از منابع غذایی فولات مانند سبزیجات برگ سبز ,حبوبات  ویتامین B12 که در گوشت و جگر یافت می شود ، کولین موجود در زرده تخم مرغ  وبتائین در رژیم غذایی  خود استفاده کنند .مصرف آنتی اکسیدان  ها به ویژه اپی گالاکتوچین که در چای سبز فراوان است می تواند اثرات سمی  BPA را خنثی نماید و پیروی از رژیم مدیترانه ای که اساس این رژیم تغذیه سالم و مصرف سبزیجات ،میوه ،ماهی ،غلات کامل  و مصرف چربی های سالم مانند  روغن زیتون می تواند از کبد در مقابل BPA  محافظت کند .

منابع :

1.Marcelino Pérez- et al 2021 The Role of the Bisphenol A in Diabetes and Obesity biomedicines journal

2. Krause and Mahans food & the nutrition care process 15th EDITION

 

۲۴ اَمرداد ۱۴۰۱ ۲۱:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید