اخبار

توصیه های تغذیه ای برای شرایط خاص و گروه های ویژه در ماه رمضان

توصیه های تغذیه ای  برای شرایط خاص و گروه های ویژه در ماه رمضان

نوجوانان

•   نوجوانانی که سال نخست روزه داری را آغاز می کنند به علت گذراندن دوران رشد به توجهات بیشتری نیاز دارند. رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمامی گروه های غذایی بسیار مهم و ضروری است.
•   توصیه
به دریافت کافی شیر و لبنیات (حداقل در دو وعده سحر و افطار).
•   استفاده از 
منابع غذایی آهن و روی، ویتامین A و ویتامین B12 از جمله انواع گوشت، حبوبات، تخم مرغ، شیر و لبنیات، انواع خشکبار و مغزها که در رشد و خون سازی نقش دارند.

 

توصیه های تغدیه ای در ماه رمضان برای مادران باردار و شیرده

در سه ماهه اول و سوم بارداری به دلیل این که صدمات جبران ناپذیری به رشد جنین وارد می شود روزه گرفتن توصیه نمی شود اما در سه ماهه دوم بارداری با نظر متخصص تغذیه اگر مادر کم وزن نباشد و مواد غذایی کافی دریافت کند و جنین نیز شرایط رشدی خوبی داشته باشد روزه گرفتن ایرادی ندارد.
در دوران شیردهی در 6 ماهه اول از آنجایی که تنها منبع غذایی نوزاد شیر مادر است و با توجه به اینکه روزه داری باعث اختلال در شیردهی می شود در نتیجه توصیه نمی شود اما در 6 ماهه دوم با نظر متخصص تغذیه اگر مادر برنامه ی تغذیه ای مناسب داشته باشد و کودک منحنی رشد طبیعی داشته باشد روزه گرفتن مانعی ندارد.

 

توصیه های تغدیه ای در ماه رمضان برای افراد مبتلا به دیابت

مواردی که در بیماران دیابتی روزه داری توصیه نمی شود و یا بهتر است روزه نگیرند:

•    اگر قند خون قبل از سحری بالاتر از 350 میلی گرم بر دسی لیتر باشد.
•    اگر برای کنترل دیابت قرص مصرف می شود و لازم است در طول روز نیز برای کنترل قند خون مصرف شود.
•    اگر فرد دیابتی باید در طول روز انسولین تزریق کند.
•    اگر عوارض دیابت نمایان شده باشد (عوارض کلیوی، چشم ها و... )

 

توصیه های تغدیه ای در ماه رمضان برای افراد مبتلا به پرفشاری خون 

بیماران دچار فشار خون در صورتی می توانند روزه بگیرند که فشار خون آنها تحت کنترل باشد. (فشار سیستولیک کمتر از 140 میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک کمتر از 80 میلی متر جیوه). افراد دارای فشار خون خفیف و متوسط همراه با اضافه وزن می توانند روزه بگیرند زیرا روزه باعث کاهش فشارخون نیز می شود. اما باید تحت نظر متخصص تغذیه باشند.

 

توصیه های تغدیه ای در ماه رمضان برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی

روزه داری با رعایت برنامه غذایی صحیح باعث کاهش وزن و کاهش سطح چربی های خون و سبب پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی می شود، اما در مورد افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی متفاوت است و باید با پزشک معالج خود نیز مشورت کنند.
بیمارانی که دچار گرفتگی رگ های قلبی هستند و دارو مصرف می کنند و چون عدم مصرف دارو در زمان مقرر زندگی آنها را به خطر می اندازد نباید روزه بگیرند.

 

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ ۰۹:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید