اخبار

توصیه های تغذیه ای در کم کاری تیروئید

توصیه های تغذیه ای در کم کاری تیروئید

تیروئید غده ای است که درجلوی گردن واقع شده است و بواسطه ترشح هورمون های T3 و T4 برای سلامتی بسیار مهم است و باعث رشد متابولیسم می شود. وقتی که تیروئید این هورمون ها را به اندازه کافی تولید نکند گفته میشود فرد دچار هیپوتیروئیدیسیم یا کم کاری تیروئید شده است که با احساس خستگی و بالا رفتن وزن بدن و چربی های خون همراه است که در صورت عدم کنترل آن فرد دچار بیماری های قلبی عروقی می شود. 

از نظر تغذیه ای هر ماده غذایی که باعث ساخته شدن هورمون  های تیروئیدی شود باید بوسیله فرد مبتلا به میزان لازم مصرف شود. که مهمترین آنها ید است و چنانچه از نمک تصفیه شده یددار استفاده شود ید مورد نیاز تامین می گردد. از آنجا که ید بسیار فرار می باشد توصیه می شود ، نمک در انتهای آشپزی به غذا اضافه شود تا حرارت پخت باعث از دست رفتن ید آن نشود. ترکیبات دیگری که به ساخت هورمونهای تیروئیدی کمک می کنند اسید آمینه تیروزین و سلنیوم می باشند که در منابع غذایی دریایی به ویژه ماهی وجود دارند. یک نوع هیپوتیروئیدیسم هم وجود دارد که بعلت آنتی بادیهای ضد تیروئید بوجود می آید و به آن هاشیموتو گفته می شود. در این حالت منابع غذایی ویتامین D ، که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود باید به اندازه کافی مصرف شود. ماهی تمام ترکیبات اشاره شده را دارا می باشد و مصرف آن به میزان دو تا سه بار در هفته برای تمامی اشکال هیپوتیروئیدیسم توصیه می شود. غالبا" در افراد مبتلا به هیپوتیروئیدیسم کم خونی نیز دیده می شود، بنابراین علاوه بر ماهی ، مصرف جگر ، مرغ ، گوشت و انواع حبوبات برای آنها مفید می باشد. ضمنا" در مورد مصرف مکمل های غذایی فوق حتما باید نظر متخصص تغذیه یا پزشک معالج را جویا شد. 

از طرف دیگر این افراد باید از مصرف ترکیباتی که ممکن است در تولید هورمونهای تیروئید اختلال ایجاد می نماید تا حد ممکن پرهیز نماید. که از آن ترکیبات می توان به سویاء  ، خانواده کلم  ، گل کلم ، اسفناج ، بادام زمینی ، هلو و کافئین اشاره نمود. البته افراد می توانند کلم را به صورت پخته مصرف نمایند. در این افراد در کنار توصیه های رژیمی برای کاهس وزنشان باید مواد شیرین و ترکیبات قندی را نیز به میزان کم مصرف نمایند. 

۱۷ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۰۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید